Oglasi - Advertisement

Zbog prekida željezničke veze s Pločama ispaštat će mnogi i sve će to, sada je izvjesno, utjecati i na ukupnu razinu industrijske proizvodnje i bruto društveni proizvod BiH. Samo prvih tjedan dana od prekida veze u toj se hrvatskoj luci nakupilo više od 400.000 tona robe namijenjene BiH

Gubitak brojnih života svakako je najveća tragedija u svemu onome što se prije mjesec dana događalo u Jablanici, kada je lavina kamenja i vode iz obližnjeg kamenoloma zatrpala cijelo naselje. Međutim, ta je nesreća donijela i velike probleme ekonomiji jer je lavina odnijela željezničku prugu u dužini od 200 metara potpuno blokiravši glavnu žilu kucavicu bosanskohercegovačke industrije, prenosi večernji.ba. 

Sadržaj se nastavlja nakon oglasa

Iz Željeznica Federacije BiH upozorili su da samo na osnovi pada prihoda od prijevoza roba i putnika dnevni gubitak iznosi oko 140.000 eura, a neizravne su štete za bh. gospodarstvo višemilijunske. Akumulirat će se tjednima, pa i mjesecima jer, prema najoptimističnijim procjenama, do obnove pruge i ponovne uspostave željezničkog prometa proći će barem dva mjeseca.

Tek se sada vidi koliko je lanac opskrbe u BiH ovisan o toj željezničkoj vezi, a zapravo o Luci Ploče, koja desetljećima predstavlja ulazna vrata za mnoge robe i proizvode u BiH. Iz Luke Ploče tom se prugom godišnje preveze više od 2,3 milijuna tona razne robe, što je u prosjeku oko 35 posto ukupno ostvarenog godišnjeg prijevoza željeznicom u Federaciji BiH. Pruga Sarajevo – Ploče strateški je prometni koridor kojim se sirovinom opskrbljuju metalska, građevinska i druga industrija, a u prvih devet mjeseci 2024. godine prosječno se tim koridorom dnevno prevozilo do 7000 tona robe.

U prosjeku 430 brodova godišnje koji uplove u Luku Ploče uglavnom prevozi teret za potrebe bh. ekonomije, dok se dio roba iz BiH prevozi za zemlje iz okruženja. Naravno, dio robe u Luku Ploče i iz nje prevozi se i kamionima, odnosno cestovnim putem. No većina, pa i više od 60 posto, otpada na željeznicu. Zato su sada u problemu gotovo sve kompanije koje se bave proizvodnjom i preradom u BiH. Uvelike osjećaju nestašicu sirovina, repromaterijala, goriva. Zbog prekida željezničke veze s Pločama ispaštat će mnogi i sve će to, sada je izvjesno, utjecati i na ukupnu razinu industrijske proizvodnje i bruto društveni proizvod BiH. Samo prvih tjedan dana od prekida veze u toj se hrvatskoj luci nakupilo više od 400.000 tona robe namijenjene BiH.

Željeznice FBiH

U pitanju je nastavak proizvodnje u najvećim industrijskim tvrtkama u BiH, a time i tisuće radnih mjesta. Problem se nastoji premostiti povećanim brojem kamiona, preorijentacijom na druge jadranske luke, a spominje se čak i pretovar dijela roba preko riječne Luke Brčko na Savi. Stvarna normalizacija i prestanak akumuliranja financijskih minusa od Ploča do Save, pa i dalje, nastupit će tek ponovnim puštanjem u promet tog željezničkog koridora.

Luka Ploče dugo je bila jedan od glavnih prijepora između BiH i RH. Njezin status godinama se vezao, pa i uvjetovao, slobodnim prolaskom kroz Neum. Ta je hrvatska luka, za koju u Sarajevu i danas mnogi vjeruju da pripada njima, bila predmet i prvih poslijeratnih pregovora predsjednika Tuđmana i Izetbegovića. Dokidanjem Sporazuma o posebnim odnosima RH i FBiH 2001. godine prestali su biti aktualni i Sporazum o Luci Ploče i Sporazum o nesmetanom prolazu kroz Neum iz 1998., koji i nisu bili potpisani. Sve zajedno palo je u drugi plan gradnjom Pelješkog mosta, čime je za Hrvatsku prolazak kroz Neum postao nebitan.

Luka Ploče je pak za BiH i njezinu ekonomiju nastavila biti strateški važna. No sada je očito da je energiju, novac i vrijeme bilo mnogo korisnije utrošiti u prometno povezivanje unutrašnjosti BiH s tom lukom nego se baviti nerealnim pokušajima “državnog ovladavanja” nad njom. Tada bi i štete, koje se zbog prekida prometa željeznicom iz dana u dan mjere milijunima, sigurno bile mnogo manje.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here