Vojna industrija u BiH: Kompanije u ekspanziji, rastu prihodi i nova radna mjesta

Redakcija
Autor
5 min čitanja

Nakon turbulentnih političkih i ekonomskih vremena, vojna industrija u Bosni i Hercegovini ulazi u fazu ekspanzije.

Povećanje vojne proizvodnje na globalnom nivou također je zabilježeno u našoj zemlji, gdje se kompanije suočavaju s porastom interesa za proizvodne kapacitete, otvaranjem novih radnih mjesta i širenjem lokacija. Iako se bh. vojne kompanije možda ne nalaze na svjetskoj sceni u istoj mjeri kao njihove evropske kolege, trendovi u njihovom rastu i razvojnoj dinamici jasno prate globalne tokove.

Evropska vojna industrija bilježi značajan rast, a to je prvenstveno posljedica potrebe za većom autonomijom i smanjenjem zavisnosti od SAD-a, što potiče zemlje u Europi da ulažu u jačanje svojih vojnih kapaciteta. Ovaj trend nije zaobišao ni Bosnu i Hercegovinu.

BiznisInfo.ba je napravio analizu koja pokazuje da su bh. vojne kompanije na tržištu podcijenjene, što je uzrokovano velikim ulaganjima u razvoj i inovacije, dok profitabilnost ostaje sekundarna. Povećanje proizvodnje, kao i otvaranje novih pogona, omogućilo je ovim firmama da privuku nove investicije, što je svakako pozitivan signal za domaću privredu. Ipak, mnoge od ovih kompanija suočavaju se s izazovom niske profitabilnosti usprkos solidnim prihodima.

Igman Konjic – lider na tržištu

Jedna od najvrednijih bh. vojnih kompanija je Igman Konjic, čija tržišna vrijednost trenutno iznosi 104,2 miliona KM. Igman je lani ostvario prihode od 179 miliona KM, dok je ostvarena dobit iznosila samo 1,5 miliona KM. Iako je u kompaniji prisutna jaka politička kontrola, s Vladom FBiH kao najvećim dioničarom, te činjenica da se reinvestira velik dio dobiti, Igman se i dalje suočava s izazovima u postizanju veće profitabilnosti. Unatoč tome, vrijednost Igmana bi mogla biti višestruko veća ukoliko bi se optimizirala njegova strategija za ostvarivanje profita.

Unis Ginex – brzo rastuća konkurencija

Na tragu Igmanu nalazi se goraždanski Unis Ginex, čija tržišna vrijednost trenutno iznosi 97,3 miliona KM, a koja je porasla za 50 posto u posljednjih nekoliko mjeseci. Ova firma je u velikom usponu, jer su njezini prihodi prošle godine prvi put premašili 100 miliona KM, a neto dobit iznosila je impresivnih 35,6 miliona KM. Unis Ginex je svakako jedna od najbrže rastućih vojnih kompanija, a prognoze za budućnost su izuzetno povoljne. Očekuje se da bi u vrlo bliskoj budućnosti mogao prestići Igman i postati najvrednija domaća vojna firma.

Pretis – niska tržišna vrijednost, visoka dobit

Zanimljiv slučaj predstavlja kompanija Pretis, čija je tržišna vrijednost trenutno 63,8 miliona KM. Na prvi pogled, ovo bi moglo izgledati kao solidan rezultat, međutim, lani je Pretis ostvario prihode od 153,8 miliona KM uz neto dobit od čak 38,6 miliona KM. Unatoč velikim prihodima i solidnoj zaradi, tržišna vrijednost Pretisa ne odražava pravu vrijednost firme, što je još jedan pokazatelj podcijenjenosti bh. vojnih kompanija. Pitanje je koliko će ovaj trend trajati, no Pretis svakako ima velike mogućnosti za dalji rast.

Binas i druge manje kompanije

Jedna od podcijenjenih firmi je i Binas iz Bugojna, čija je tržišna vrijednost trenutno 2,4 miliona KM. Kompanija je prošle godine ostvarila prihod od 45,5 miliona KM, a neto dobit iznosila je 6,1 milion KM. Iako je tržišna vrijednost firme daleko manja od njezine dobiti, Binas ima stabilnu tržišnu poziciju, a također je i pod većinskim vlasništvom Federacije BiH.

Iako se tržišna vrijednost kompanija poput Binas i Pretis ne podudara s njihovim prihodima i dobiti, jasno je da domaće vojne firme imaju potencijal za dalji razvoj. U konačnici, sve ove kompanije dijele jedan zajednički izazov – potrebu za daljnjim investiranjem i optimizacijom poslovnih strategija, kako bi mogle ostvariti veće profite i iskoristiti potencijale rasta na globalnom tržištu.

Bh. vojna industrija pokazuje izuzetne rezultate u smislu rasta proizvodnje i otvaranja novih radnih mjesta, a brojni strateški sektori sada traže širenje kapaciteta kako bi zadovoljili povećane potrebe. Iako su mnoge kompanije još uvijek podcijenjene na tržištu, jasno je da je pred bh. vojnom industrijom svijetla budućnost, uz uvjet da nastavi ulagati u inovacije, unapređivati proizvodne kapacitete i optimizirati svoje poslovne modele.

Podeli ovaj članak
Ostavi komentar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *