Blokada otvaranja novog GP Gradiška: Da li Federacija koči zbog spora oko podjele PDV-a?

Redakcija
Autor
3 min čitanja
Foto: Ilustracija

Novoizgrađeni granični prijelaz kod Gradiške, koji bi trebao značajno rasteretiti postojeći i zastarjeli prelaz, još nema dozvolu za otvaranje, a ključni glas koji nedostaje dolazi iz Federacije BiH.

Riječ je o stručnjaku u Upravnom odboru UIO, Zijadu Krnjiću, kojeg je imenovala Vlada FBiH. On odbija dati saglasnost jer se, kako kaže, zakazuju elektronske sjednice umjesto redovnih, te da Upravni odbor mjesecima nije zasjedao na uobičajen način. Bez njegovog glasa nema konsenzusa, a bez konsenzusa nema ni izmjena Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji UIO – što znači da se radnici ne mogu rasporediti na novi granični prelaz.

Pozadina: PDV kao stvarni razlog blokade?

Iako tehničko objašnjenje postoji, u političkim kuloarima sve glasnije se govori da je pravi razlog blokiranja odluke – dugogodišnji spor oko koeficijenata za raspodjelu prihoda od PDV-a.

Federacija tvrdi da aktuelni koeficijenti, koji se koriste još od ljeta 2023. godine, ne odražavaju stvarnu potrošnju i da FBiH time gubi ogroman novac. RS bi uvođenjem novih koeficijenata dobila znatno manje sredstava i zato odbija dogovor.

Trenutna raspodjela izgleda ovako:

  • Federacija: 62%
  • Republika Srpska: 34,44%
  • Brčko distrikt: 3,59%

U prvih deset mjeseci 2025. godine prihodi od indirektnih poreza iznosili su više od 10 milijardi KM, pa se svaki promil raspodjele pretvara u desetine miliona konvertibilnih maraka.

Ekonomisti godinama upozoravaju da FBiH gubi ogromne iznose, dok RS ostvaruje više nego što joj realno pripada. Predlagane su i nove metodologije koje bi uz potrošnju uzimale u obzir i broj stanovnika te druge parametre, ali političkog dogovora nikada nije bilo.

Važan projekat postaje kolateralna šteta

Dok traje politički spor, novi granični prijelaz – infrastrukturno završen i spreman za upotrebu – stoji zatvoren. Time se direktno koči jedan od najvažnijih projekata za privredu BiH, koji bi ubrzao transport, smanjio zastoje i povećao efikasnost graničnih procedura.

Šta dalje?

Loptica je sada u Federaciji BiH. Vlada FBiH mora ili pronaći kompromis oko PDV koeficijenata, ili osigurati da se tehničke odluke vezane za granične prijelaze ne koriste kao sredstvo političkog pritiska.

Sve dok se to ne dogodi, novi prijelaz ostaje zaključan – a privreda i građani plaćaju cijenu još jedne institucionalne blokade.

Podeli ovaj članak
Nema komentara

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *