Dvije nove dionice autoputa na Koridoru 5C u Federaciji BiH bit će otvorene do kraja ove godine, iako za njihovu izgradnju – paradoksalno – još uvijek nedostaje gotovo 190 miliona konvertibilnih maraka.
Riječ je o dionicama Nemila–Poprikuše i Nemila–Vranduk, ukupne dužine oko 11 kilometara, koje se nalaze između Zenice i Žepča. Autocestama Federacije BiH su prije nekoliko dana stigle upotrebne dozvole, čime su ispunjeni tehnički uslovi za puštanje u promet.
Posebno je značajna dionica Nemila–Poprikuše jer uključuje tunel Bosna, dug 3,6 kilometara, koji će po otvaranju postati najduži cestovni tunel u Bosni i Hercegovini na trenutno izgrađenom dijelu Koridora 5C.
Zatraženo dodatnih 95 miliona eura
Iako je dionica praktično završena, Autoceste FBiH sada traže odobrenje novog kredita od 95 miliona eura, odnosno oko 190 miliona KM, kako bi se zatvorila finansijska konstrukcija projekta.
Ugovor o projektovanju i izgradnji dionice Nemila–Poprikuše potpisan je još u novembru 2020. godine. Vrijednost ugovorenih radova iznosila je oko 251 milion eura bez PDV-a, odnosno više od pola milijarde konvertibilnih maraka.
Izgradnja je finansirana kreditima Evropske investicijske banke (EIB) u iznosu od 140 miliona eura i Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) u iznosu od 180 miliona eura. Ta sredstva su, međutim, u međuvremenu u potpunosti potrošena.
Pored kredita, osigurani su i grantovi u ukupnom iznosu od 41,17 miliona eura, ali ni to nije bilo dovoljno da se zatvori kompletna finansijska konstrukcija.
Kako je autoput završen bez novca?
Ključno pitanje koje se nameće jeste: kako je dionica izgrađena ako novac nije bio osiguran?
Prema nezvaničnim informacijama, izvođač radova nastavio je gradnju i nakon što su raspoloživa sredstva iscrpljena, uz očekivanje da će mu troškovi biti naknadno refundirani nakon odobravanja dodatnog zaduženja.
Povećanje troškova pravda se snažnim rastom cijena građevinskog materijala i energenata, ali problem je nastao zbog sporih procedura i političkih blokada u Federaciji BiH. Dodatni kredit od 95 miliona eura našao se na dnevnom redu Doma naroda Parlamenta FBiH sredinom novembra 2025. godine, ali nije dobio potrebnu saglasnost, zbog čega formalno još ne može stupiti na snagu.
Bez saglasnosti oba doma Parlamenta FBiH, Autoceste FBiH ne mogu zaključiti novo zaduženje.
Gdje se tačno nalaze nove dionice
Obje dionice nalaze se između Zenice i Žepča, ali se još uvijek ne povezuju direktno na ostatak autoputa, piše BiznisInfo.ba.
Vozači koji dolaze iz pravca Sarajeva i dalje će nakon Zenice morati koristiti magistralni put, jer su u izgradnji dionice Vranduk–Ponirak (5,3 km) i Ponirak–Vraca (3,5 km). Kod Nemile se ponovo uključuje na autoput, prolazi se dionicom Nemila–Vranduk i tunelom Bosna, nakon čega se saobraćaj opet vraća na magistralu.

Tehnički najzahtjevnija dionica Koridora 5C
Dionica Poprikuše–Nemila, duga 5,5 kilometara, važi za jednu od najtežih i tehnički najzahtjevnijih na cijelom Koridoru 5C. Tunel Bosna omogućit će zaobilaženje uskog i opasnog kanjona rijeke Bosne, čime će se saobraćaj prema sjeveru zemlje značajno ubrzati i učiniti sigurnijim.
Druga dionica, Nemila–Vranduk, duga je 6,2 kilometra. U prvoj fazi bit će otvoren veći dio trase, dok se završetak preostalog dijela očekuje naredne godine.
