Udruženja prevoznika iz Bosne i Hercegovine i Srbije upozorila su na mogućnost blokade šengenskih granica ako se hitno ne riješi problem koji je nastao uvođenjem novog sistema provjere ulaska državljana trećih zemalja u Šengen. Riječ je o Entry/Exit Systemu (EES), digitalnom sistemu koji je počeo postepeno raditi 12. oktobra 2025. godine, a planirano je da bude potpuno operativan na svim vanjskim granicama najkasnije do 10. aprila 2026. godine.
Problemi sa novim pravilima
Prevoznici tvrde da se, u praksi, već dešava ono na što su mjesecima upozoravali – vozači kamiona iz zemalja van EU, uključujući BiH, Srbiju i Sjevernu Makedoniju, suočavaju se sa ozbiljnim problemima jer brže troše dozvoljeni boravak prema pravilu 90 dana u 180 dana. Naime, svaki ulazak u Šengen sada se striktno evidentira, što uzrokuje probleme u svakodnevnom radu vozača.
Neđo Mandić, predsjednik Udruženja međunarodnog transporta, naglasio je da su Evropskoj komisiji, ambasadorima šengenskih zemalja i nadležnim institucijama u BiH i Srbiji već poslali upozorenja i dopise, ali da problem još uvijek nije ozbiljno tretiran.
Rješenje se ne nazire
Prevoznici upozoravaju da po novim pravilima vozačima izvan EU praktično ostaje samo 9 do 10 dana stvarnog rada u Šengenu, što značajno smanjuje njihovu sposobnost da obavljaju transport. “Ako vozači ne mogu ući – staju kamioni, staju lanci snabdijevanja i nastaje kolaps”, upozoravaju iz udruženja, ističući da bi do 10. aprila mogla nastati ozbiljna kriza na granicama.
Profesionalni vozači nisu turisti
U udruženjima prevoznika naglašavaju da je cilj Šengena, odnosno borba protiv ilegalnih migracija i rada na crno, razumljiv, ali da profesionalni vozači nisu turisti niti migranti. Oni su legalno zaposleni radnici s urednom dokumentacijom za sebe, vozilo i robu, i kao takvi zaslužuju drugačiji tretman na granicama.
Potencijalna blokada
Ako se situacija ne promijeni do 10. aprila 2026. godine, postoji ozbiljna mogućnost da većina vozača iz BiH i Srbije bude vraćena s granice, što bi imalo katastrofalne posljedice po logističke lance snabdijevanja i ekonomiju regiona.
Ova upozorenja sada postaju ključna jer ako se ne pronađe rješenje, mogla bi uslijediti blokada šengenskih granica, što bi zaustavilo ne samo transport, već i ozbiljno ugrozilo međunarodne trgovinske tokove.
