Bosna i Hercegovina je u prvih devet mjeseci ove godine ostvarila izvoz u vrijednosti od 9,5 milijardi KM prema zemljama Evropske unije, što čini čak 73 posto ukupnog izvoza naše države.
Zvanična statistika potvrđuje ono što ekonomski stručnjaci već godinama naglašavaju – EU je daleko najznačajnije tržište za domaće proizvođače, a broj kompanija koje uspješno nastupaju u evropskom prostoru iz godine u godinu raste.
Najveći dio izvoza dolazi iz metaloprerađivačkog sektora, tradicionalno najjačeg industrijskog stuba u zemlji, dok se sve više firmi pozicionira i u specijaliziranim nišama. Tako se iz BiH danas izvozi široki asortiman proizvoda – od kablova, metalnih komponenti i žica, preko prehrambenog sektora, pa sve do kompletnih montažnih objekata.
Od malih kuća do bolnica i sportskih hala
Dobar primjer domaćeg uspjeha je kompanija iz Bijeljine koja proizvodi montažne objekte. Direktor Mihailo Stevanović kaže da su počeli skromno, ali da su ulaganja u razvoj i certifikaciju otvorila vrata najzahtjevnijih evropskih tržišta.
– Krenuli smo od manjih kuća. Kako se firma razvijala, tako je rasla i proizvodnja. Danas radimo višespratne objekte, sportske hale, pa čak i bolnice, jer smo mnogo ulagali u sertifikate i standardizaciju. Došli smo na ozbiljan nivo u evropskoj drvnoj industriji, ističe Stevanović.
Evropska unija kao ključni poslovni oslonac
Direktor Agencije za promociju izvoza Vanjskotrgovinske komore BiH, Enes Ališković, naglašava da EU i dalje predstavlja najvažnije tržište kako za izvoz, tako i za investicije.
– U ekonomskom smislu, Evropska unija je okosnica poslovanja bh. kompanija i našeg vanjskotrgovinskog prometa. Najveći broj investicija koje ulaze u BiH također dolazi iz EU, navodi Ališković.
On dodaje da bi ulazak BiH u EU donio ogroman prostor za napredak domaćih proizvođača – od smanjenja carinskih barijera do lakšeg pristupa tržištu od preko pola milijarde potrošača.
Ekonomisti: Bez udruživanja nema napretka
Ekonomista Aleksa Milojević upozorava da najveći problem domaće privrede nije kvalitet proizvoda, već struktura tržišta i veličina firmi.
– Kod nas 96 posto preduzeća ima do pet zaposlenih. Takve firme teško mogu pratiti zahtjeve velikih tržišta. Potrebna nam je temeljna promjena privrednog sistema i veće udruživanje, kaže Milojević.
Ključ uspjeha: kvalitet i stručni kadar
Kompanije koje su već ostvarile stabilan izvoz kažu da je uspjeh došao zahvaljujući pravovremenim ulaganjima u ljude i tehnologiju.
– Mi smo na vrijeme počeli ulagati u tehnički kadar i razvoj. Danas smo otišli i korak dalje – angažovali smo savjetnike iz Njemačke, a naš inženjerski kadar je među najboljima u regionu, ističe Stevanović.
Najviše izvozimo u Hrvatsku i Njemačku
Okosnicu izvoza i dalje čine metaloprerađivački i drvni sektor, a najviše proizvoda odlazi u Hrvatsku i Njemačku. S druge strane, BiH najviše uvozi iz Italije, Njemačke i Hrvatske, navedeno je u izvještaju BHRT-a.
