Projekt izgradnje Koridora 5C kroz teritorij Republike Srpske, u ukupnoj dužini od 46 kilometara, nalazi se u fazi intenzivnih radova, ali je suočen s ozbiljnim tehničkim izazovima i blokadom evropskih sredstava, potvrđeno je iz JP „Autoputevi Republike Srpske“ za Klix.ba.
S obzirom na to da se radovi na području Federacije BiH odvijaju punim intenzitetom, a povezivanje autoputa između dva entiteta ima veliki značaj za građane Bosne i Hercegovine, ali i širu evropsku saobraćajnu mrežu, iz „Autoputeva RS“ pojasnili su trenutnu dinamiku radova i razloge zastoja.
Iz kabineta direktora JP „Autoputevi RS“ Radovana Viškovića naveli su da je uspješno završena prva dionica od Johovca (Tovira) do Rudanke (Kostajnica), u dužini od 5,65 kilometara, te da je fokus sada prebačen na nastavak trase prema Putnikovom Brdu i granici s Federacijom BiH.
Ova dionica, poznata kao „Dobojska obilaznica“, ocijenjena je kao tehnički najzahtjevniji cestograditeljski projekt u historiji Republike Srpske. Njena izgradnja obuhvata dva tunela ukupne dužine gotovo dva kilometra, most preko rijeke Bosne i magistralne ceste, kao i složene vijadukte i usjeke. Međutim, radovi na tunelu Putnikovo Brdo 1 trenutno su usporeni zbog nepredviđenih geoloških problema.
Izvođač radova, kako navode, angažovao je stručne konsultante čija će rješenja biti ugrađena u novi dinamički plan izgradnje. Istovremeno, početak bušenja tunela Putnikovo Brdo 2 čeka izdavanje građevinske dozvole nadležnih institucija u Federaciji BiH, s obzirom na to da tunel prelazi međuentitetsku liniju.
Iz „Autoputeva RS“ ističu da je treća dionica Koridora 5C, od Doboja do Vukosavlja kod Odžaka, u dužini od 35 kilometara, strateški izuzetno važna za cijelu državu.
Riječ je o dionici koja povezuje buduću autocestu Beograd – Banja Luka s postojećom autocestom „9. januar“ (Banja Luka – Doboj), te predstavlja ključnu saobraćajnu tačku koja prikuplja promet s istoka, zapada i sjevera Bosne i Hercegovine. Upravo zbog toga smatra se jednom od najfrekventnijih dionica u cijeloj zemlji.
Poseban problem predstavlja obustava evropskih sredstava. Iako je ranije bilo najavljeno da će Evropska komisija osigurati bespovratna sredstva u visini od 40 posto odobrenog kredita – što bi bio najveći grant te vrste u historiji BiH – projekat je zaustavljen zbog političkih razloga.
Tokom 2022. godine Evropska investicijska banka, na preporuku Evropske komisije, obustavila je finansiranje infrastrukturnih projekata u Republici Srpskoj, uz obrazloženje da je razlog „politička situacija u Bosni i Hercegovini“.
Iz JP „Autoputevi RS“ poručuju da Republika Srpska ne odustaje od saradnje s evropskim institucijama te da očekuju nastavak dijaloga i deblokadu sredstava, posebno za dionicu Doboj – Vukosavlje, koja je ključna za povezivanje Koridora 5C unutar BiH.
